fbpx

Virtual REALITY i Salg

Hvordan bruges Virtual Reality (VR) i salg?

Hvad er Virtual Reality?

Virtual Reality (VR), også kaldet Suppleret Virkelighed, er et digitaliseret medie der giver mulighed for at opleve et computersimuleret miljø, dette kan både være en reel eller imaginær verden, imens man enten befinder sig på arbejdet eller hjemme i sin stue. Hele oplevelsen finder sted i en 360 graders realistisk animation eller film, hvor det virtuelle miljø opleves enten gennem en computerskærm eller specielle stereografiske displays (VR-brille). Begrebet Virtual Reality har eksisteret siden 1938, men det er først inden for de seneste 4-5 år at det har nået et niveau der har gjort det eftertragtet blandt virksomheder og privatpersoner. For at kunne bruge VR kræver det en VR-brille samt en smartphone der er kompatibel med VR, som kan tilkobles. En anden mulighed er, at man køber specielle all-in-one VR-briller, som selv indeholder en lille computer.

Hvad er Virtual Reality?

Virtual Reality (VR), også kaldet Suppleret Virkelighed, er et digitaliseret medie der giver mulighed for at opleve et computersimuleret miljø, dette kan både være en reel eller imaginær verden, imens man enten befinder sig på arbejdet eller hjemme i sin stue. Hele oplevelsen finder sted i en 360 graders realistisk animation eller film, hvor det virtuelle miljø opleves enten gennem en computerskærm eller specielle stereografiske displays (VR-brille). Begrebet Virtual Reality har eksisteret siden 1938, men det er først inden for de seneste 4-5 år at det har nået et niveau der har gjort det eftertragtet blandt virksomheder og privatpersoner. For at kunne bruge VR kræver det en VR-brille samt en smartphone der er kompatibel med VR, som kan tilkobles. En anden mulighed er, at man køber specielle all-in-one VR-briller, som selv indeholder en lille computer.

Virtual Reality til virksomheder

Det kan være en udfordring at sælge dyre og komplekse produkter. Dette gælder ikke kun på B2C-markedet, men i særdeleshed også på B2B-markedet. Det kan være svært at vurdere om kunden har fået tilstrækkelig med information til at kunne visualisere hele processen eller det færdige produkt. Hertil kan en VR-løsning hjælpe med visualisering inden et større projekt skal forhandles og igangsættes. Hvis kunden skal have mulighed for at teste flere varianter af samme produkttype, se størrelser eller bare visualisere produktet før den endelige beslutning bliver taget, kan VR på en overkommelig og hurtig måde løse denne problemstilling. Et eksempel på en problemstilling kunne være køb af et nyt køkken, et nyt hus eller en produktionsmaskine.

Virtual Reality til virksomheder

Det kan være en udfordring at sælge dyre og komplekse produkter. Dette gælder ikke kun på B2C-markedet, men i særdeleshed også på B2B-markedet. Det kan være svært at vurdere om kunden har fået tilstrækkelig med information til at kunne visualisere hele processen eller det færdige produkt. Hertil kan en VR-løsning hjælpe med visualisering inden et større projekt skal forhandles og igangsættes. Hvis kunden skal have mulighed for at teste flere varianter af samme produkttype, se størrelser eller bare visualisere produktet før den endelige beslutning bliver taget, kan VR på en overkommelig og hurtig måde løse denne problemstilling. Et eksempel på en problemstilling kunne være køb af et nyt køkken, et nyt hus eller en produktionsmaskine.

 

Hvem kan bruge VR i salg

Principielt set kan alle virksomheder få gavn af VR i salgsprocessen, men specielt virksomheder der udvikler komplekse produkter i form af maskiner, bygger huse mm. bør anvende VR hvis de vil sikre sig en stærk position på markedet. For eksempel kan virksomheder som arbejder med tunge maskiner slippe for at transportere de enorme objekter med til salgsmøder og i stedet vise produkterne via en VR-løsning.

Ydermere vil det kunne revolusionere byggebranchen! Ved byggeprojekter kan bygningen, huset eller kontoret fremvises i VR og kunden har mulighed for at se alt fra størrelsen, til den præcise placering af rum, vinduer mm – dette vil gavne køberen samt skabe en større tryghed i købsprocessen da køberen allerede har prøvet at være i bygningen, inden den er blevet opført.

I Danmark bruger flere virksomheder VR som et vigtigt salgsværktøj. Blandt andre Ejendomsmæglerfirmaet Thorkild Kristensen, som længe har brugt VR til at fremvise boliger der endnu ikke er opført. Kunderne kan igennem VR få det fulde billede af boligen, alt fra hvor rummene skal være, til detaljer som valg af amature, lysindfald igennem vinduerne og placering af radiatorerne. EDC kan nævnes som et andet eksempel, hvor VR er brugt til at sælge arkitekttegnede lejligheder for bl.a. 500 millioner på Amerika Plads 
– så hvordan vil din virksomhed kunne drage nytte af VR?

Hvem kan bruge VR i salg

Principielt set kan alle virksomheder få gavn af VR i salgsprocessen, men specielt virksomheder der udvikler komplekse produkter i form af maskiner, bygger huse mm. bør anvende VR hvis de vil sikre sig en stærk position på markedet. For eksempel kan virksomheder som arbejder med tunge maskiner slippe for at transportere de enorme objekter med til salgsmøder og i stedet vise produkterne via en VR-løsning.

Ydermere vil det kunne revolusionere byggebranchen! Ved byggeprojekter kan bygningen, huset eller kontoret fremvises i VR og kunden har mulighed for at se alt fra størrelsen, til den præcise placering af rum, vinduer mm – dette vil gavne køberen samt skabe en større tryghed i købsprocessen da køberen allerede har prøvet at være i bygningen, inden den er blevet opført.

I Danmark bruger flere virksomheder VR som et vigtigt salgsværktøj. Blandt andre Ejendomsmæglerfirmaet Thorkild Kristensen, som længe har brugt VR til at fremvise boliger der endnu ikke er opført. Kunderne kan igennem VR få det fulde billede af boligen, alt fra hvor rummene skal være, til detaljer som valg af amature, lysindfald igennem vinduerne og placering af radiatorerne. EDC kan nævnes som et andet eksempel, hvor VR er brugt til at sælge arkitekttegnede lejligheder for bl.a. 500 millioner på Amerika Plads 
– så hvordan vil din virksomhed kunne drage nytte af VR?

 

Vil du høre mere omkring mulighederne indenfor VR?

Lad os tage et uforpligtende møde, så vi sammen kan finde den bedste løsning til dig.

Vi er et kreativt VR- og AR-bureau som brænder for at udvikle innovative, brugervenlige og fordybende VR- og AR- oplevelser for vores kunder.

Vi elsker nye udfordringer og motiveres af at sætte nye standarder for, hvad der er muligt i VR og AR.

Vores kontorer

Hovedkontor
Smedeholm 13B, ST TV
2730 Herlev

Jylland
Lysholt Allé 10
7100 Vejle

Kontakt os

T: +45 7174 3003

E: hello@vma-nordic.com

Share This