fbpx

AUGMENTED REALITY i markedsføring

Hvordan bruges Augmented Reality (AR) i markedsføring?

AR Markedsføring

Augmented Reality (AR), også kaldet suppleret virkelighed, er mest kendt fra marketingskampagner, hvor AR teknologien er brugt som et markedsføringsmiddel til enten mersalg eller til at skabe opmærksomhed omkring et givent produkt eller virksomhed.

Iblandt de velkendte virksomheder, hvor AR teknologien er anvendt til at skabe interaktion mellem forbrugerne og produktet, kan IKEA nævnes som et tydeligt eksempel. Via AR teknologien, har IKEA skabt en suppleret virkelighed hvor deres produkter, f.eks. deres sofaer, kan placeres i forbrugernes stue inden beslutningen om køb bliver truffet.

AR Markedsføring

Augmented Reality (AR), også kaldet suppleret virkelighed, er mest kendt fra marketingskampagner, hvor AR teknologien er brugt som en markedsføringsmiddel til enten mersalg eller til at skabe opmærksomhed omkring et givent produkt eller virksomhed.

Iblandt de velkendte virksomheder, hvor AR teknologien er anvendt til at skabe interaktion mellem forbrugerne og produktet, kan IKEA nævnes som et tydeligt eksempel. Via AR teknologien, har IKEA skabt en suppleret virkelighed hvor deres produkter, f.eks. deres sofaer, kan placeres i forbrugernes stue inden beslutningen om køb bliver truffet.

Sephora kan nævnes som et andet eksempel, hvor de via denne teknologi har muliggjort det for deres kunder, blandt andet at prøve de forskellige farver læbestifter og øjenskygger med AR teknologien før produktet bliver bestilt.

Begge virksomheder tilbyder en prøv-før-køb service, hvor forbrugerne har mulighed for at afprøve produktet visuelt før der angives en ordre. Det baner vej for en unik mulighed og Augmented Reality kan være med til, at engagere brugerne med virksomhedens brand og opbygge en stærkere kunderelation.

Sephora kan nævnes som et andet eksempel, hvor de via denne teknologi har muliggjort det for deres kunder, blandt andet at prøve de forskellige farver læbestifter og øjenskygger med AR teknologien før produktet bliver bestilt.

Begge virksomheder tilbyder en prøv-før-køb service, hvor forbrugerne har mulighed for at afprøve produktet visuelt før der angives en ordre. Det baner vej for en unik mulighed og Augmented Reality kan være med til, at engagere brugerne med virksomhedens brand og opbygge en stærkere kunderelation.

Tre gode råd inden du anvender AR i din markedsføring

1. Tænk strategisk
Hvis man ønsker at investere i en AR markedsføringsplatform så er det vigtigt, at man tænker strategisk og langsigtet fremfor kun, at skabe en wow-effekt. Det er vigtigt at have et mål med projektet, f.eks at øge kendskabsgraden eller øge salget og man skal vide hvad der skaber værdi for ens kunder, således at dette kan tages højde for i løsningen. Ønsker man at skabe mersalg, så kan man anvende IKEA’s eller Sephora’s løsning. Ønsker man derimod at øge produktbevidstheden, så kan man tænke i retning af Gamification (Spilificering) og social deling ind i AR løsningen.

2.  Storytelling
Skab en storytelling omkring jeres produkt og engagere brugeren i historien. Et rigtig godt eksempel er videoen forneden, hvor AR er brugt til at fortælle en historie. Denne metode gør det fangende, spændende og skaber en oplevelse som kunden sent vil glemme.

 3. Kvalitet og brugeroplevelse
Din AR markedsføringsplatform som kan være i form af en App, skal være så brugervenlig at kunderne med få klik kan aktivere indholdet. Det er desuden vigtigt at kvaliteten er i top, da man ønsker at vise de fysiske produkter gennem 3D-modeller, som derfor skal være så realistiske som muligt, for at give kunden den bedste oplevelse. 

Tre gode råd inden du anvender AR i din markedsføring

1. Tænk strategisk
Hvis man ønsker at investere i en AR markedsføringsplatform så er det vigtigt, at man tænker strategisk og langsigtet fremfor kun, at skabe en wow-effekt. Det er vigtigt at have et mål med projektet, f.eks at øge kendskabsgraden eller øge salget og man skal vide hvad der skaber værdi for ens kunder, således at dette kan tages højde for i løsningen. Ønsker man at skabe mersalg, så kan man anvende IKEA’s eller Sephora’s løsning. Ønsker man derimod at øge produktbevidstheden, så kan man tænke i retning af Gamification (Spilificering) og social deling ind i AR løsningen.

2.  Storytelling
Skab en storytelling omkring jeres produkt og engagere brugeren i historien. Et rigtig godt eksempel er videoen forneden, hvor AR er brugt til at fortælle en historie. Denne metode gør det fangende, spændende og skaber en oplevelse som kunden sent vil glemme.

 3. Kvalitet og brugeroplevelse

Din AR markedsføringsplatform som kan være i form af en App, skal være så brugervenlig at kunderne med få klik kan aktivere indholdet. Det er desuden vigtigt at kvaliteten er i top, da man ønsker at vise de fysiske produkter gennem 3D-modeller, som derfor skal være så realistiske som muligt, for at give kunden den bedste oplevelse. 

Vil du høre mere omkring mulighederne indenfor AR?

Lad os tage et uforpligtende møde, så vi sammen kan finde den bedste løsning til dig.

Vi er et kreativt VR- og AR-bureau som brænder for at udvikle innovative, brugervenlige og fordybende VR- og AR- oplevelser for vores kunder.

Vi elsker nye udfordringer og motiveres af at sætte nye standarder for, hvad der er muligt i VR og AR.

Vores kontorer

Hovedkontor
Smedeholm 13B, ST TV
2730 Herlev

Jylland
Lysholt Allé 10
7100 Vejle

Kontakt os

T: +45 7174 3003

E: hello@vma-nordic.com

Share This