fbpx

AUGMENTED REALITY i detailhandel

Er Augmented Reality essentielt at anvende indenfor detailhandel?

Hvad er Augmented Reality?

Augmented Reality (AR) er i dag måske bedst kendt fra Pokemon Go og Snapchat, men den stigende efterspørgsel gør, at vi ligeså godt kan vænne os til at flere detailvirksomheder har fået øjnene op for AR’s potentiale. Hvorfor ikke træde i fodsporene på nogle af de største detailvirksomheder såsom IKEA, ZARA og Nike som bruger det med stor succes?

Hvad er Augmented Reality?

Augmented Reality (AR) er i dag måske bedst kendt fra Pokemon Go og Snapchat, men den stigende efterspørgsel gør, at vi ligeså godt kan vænne os til at flere detailvirksomheder har fået øjnene op for AR’s potentiale. Hvorfor ikke træde i fodsporene på nogle af de største detailvirksomheder såsom IKEA, ZARA og Nike som bruger det med stor succes?

Udvidet virkelighed

Med Augmented Reality forenes den virkelige verden med den digitale, hvorved der skabes et medieret oplevelsesunivers omkring kundernes beslutnings- og købsproces. Augmented Reality er en digital teknologi, hvor man igennem f.eks. en smartphone eller en tablet kan opleve et digitalt lag ovenpå den virkelige verden i form af lyd og/eller billeder som kan skabe en udvidet virkelighed. AR teknologien baner vejen for at vække liv i alle former for elementer i en butik, såsom forbrugernes katalog, som vi har set fra IKEA, eller produkter og serviceoplevelser.

Udvidet virkelighed

Med Augmented Reality forenes den virkelige verden med den digitale, hvorved der skabes et medieret oplevelsesunivers omkring kundernes beslutnings- og købsproces. Augmented Reality er en digital teknologi, hvor man igennem f.eks. en smartphone eller en tablet kan opleve et digitalt lag ovenpå den virkelige verden i form af lyd og/eller billeder som kan skabe en udvidet virkelighed. AR teknologien baner vejen for at vække liv i alle former for elementer i en butik, såsom forbrugernes katalog, som vi har set fra IKEA, eller produkter og serviceoplevelser.

Forbrugernes holdning til AR

Et amerikansk studie ved navn ”Impact of Augmented Reality on Retail” gav nyttige viden omkring forbrugernes anvendelse af AR. Studiet var baseret på 1100 respondenter med både mænd og kvinder. Her fandt man ud af, at:

  • 34 % af respondenterne allerede bruger AR i en eller anden form, når de handler
  • 71 % mente, at de ville handle oftere hvis de brugte AR applikationer
  • 61 % sagde, at de fortrækker at handle i butikker, der bruger AR i stedet for butikker, der ikke gør
  • 55 % synes, AR gør det at handle, sjovere
  • 40 % mener, at de ville købe mere, hvis der blev brugt AR i butikken
  • 72 % sagde, at de købte produkter, som de ikke havde planlagt pga. AR
  • 68 % sagde, at de ville bruge mere tid i butikken, hvis der var AR

Det bringer store muligheder med sig indenfor Augmented Reality, og specielt efter annonceringen af Apple’s ARKit og Google’s ARCore, er forventningerne fra forbrugerne steget voldsomt. Efter Apple’s udmeldelse omkring fokus på AR har en anden amerikansk undersøgelse vist, at 74 % af forbrugerne forventer en eller anden form for AR oplevelse fra detailhandlen hvorimod 49 % forventer, at virksomheder i detailbranchen får en AR platform inden for seks måneder.    

Forbrugernes holdning til AR

Et amerikansk studie ved navn ”Impact of Augmented Reality on Retail” gav nyttige viden omkring forbrugernes anvendelse af AR. Studiet var baseret på 1100 respondenter med både mænd og kvinder. Her fandt man ud af, at:

  • 34 % af respondenterne allerede bruger AR i en eller anden form, når de handler
  • 71 % mente, at de ville handle oftere hvis de brugte AR applikationer
  • 61 % sagde, at de fortrækker at handle i butikker, der bruger AR i stedet for butikker, der ikke gør
  • 55 % synes, AR gør det at handle, sjovere
  • 40 % mener, at de ville købe mere, hvis der blev brugt AR i butikken
  • 72 % sagde, at de købte produkter, som de ikke havde planlagt pga. AR
  • 68 % sagde, at de ville bruge mere tid i butikken, hvis der var AR

Det bringer store muligheder med sig indenfor Augmented Reality, og specielt efter annonceringen af Apple’s ARKit og Google’s ARCore, er forventningerne fra forbrugerne steget voldsomt. Efter Apple’s udmeldelse omkring fokus på AR har en ande amerikansk undersøgelse vist, at 74 % af forbrugerne forventer en eller anden form for AR oplevelse fra detailhandlen hvorimod 49 % forventer, at virksomheder i detailbranchen får en AR platform inden for seks måneder.    

Vil du høre mere omkring mulighederne indenfor AR?

Lad os tage et uforpligtende møde, så vi sammen kan finde den bedste løsning til dig.

Vi er et kreativt VR- og AR-bureau som brænder for at udvikle innovative, brugervenlige og fordybende VR- og AR- oplevelser for vores kunder.

Vi elsker nye udfordringer og motiveres af at sætte nye standarder for, hvad der er muligt i VR og AR.

Vores kontorer

Hovedkontor
Smedeholm 13B, ST TV
2730 Herlev

Jylland
Lysholt Allé 10
7100 Vejle

Kontakt os

T: +45 7174 3003

E: hello@vma-nordic.com

Share This