fbpx

Virtual REALITY i detailhandel

Hvordan kan Virtual Reality (VR) bruges indenfor detailhandel?

Hvad er Virtual Reality og hvad kan det? 

Virtual Reality (VR) er et digitaliseret medie der giver mulighed for at opleve et computersimuleret miljø, dette kan både være en reel eller imaginær verden. VR foregår i en 360 graders realistisk animation, hvor det virtuelle miljø opleves enten gennem en computerskærm eller specielle stereografiske displays (VR-briller). VR-briller såsom HTC VIVE eller mobiltelefoner med indbygget gyroskop, tracker brugerens bevægelser og er med til at gøre oplevelsen realistisk. Med Virtual Reality kan man bestige bjerge, gå på jagt i junglen eller befinde sig midt på krigsmarken alt imens man sidder hjemme i sin stue. Kun fantasien sætter grænser for hvad man kan opnå med VR teknologi.

Hvad er Virtual Reality og hvad kan det? 

Virtual Reality (VR) er et digitaliseret medie der giver mulighed for at opleve et computersimuleret miljø, dette kan både være en reel eller imaginær verden. VR foregår i en 360 graders realistisk animation, hvor det virtuelle miljø opleves enten gennem en computerskærm eller specielle stereografiske displays (VR-briller). VR-briller såsom HTC VIVE eller mobiltelefoner med indbygget gyroskop, tracker brugerens bevægelser og er med til at gøre oplevelsen realistisk. Med Virtual Reality kan man bestige bjerge, gå på jagt i junglen eller befinde sig midt på krigsmarken alt imens man sidder hjemme i sin stue. Kun fantasien sætter grænser for hvad man kan opnå med VR teknologi.

Virtual Reality gør sit indtog i detailbranchen

Virtual Reality (VR) er et digitaliseret medie der giver mulighed for at opleve et computersimuleret miljø, dette kan både være en reel eller imaginær verden. VR foregår i en 360 graders realistisk animation, hvor det virtuelle miljø opleves enten gennem en computerskærm eller specielle stereografiske displays (VR-briller). VR-briller såsom HTC VIVE eller mobiltelefoner med indbygget gyroskop, tracker brugerens bevægelser og er med til at gøre oplevelsen realistisk. Med Virtual Reality kan man bestige bjerge, gå på jagt i junglen eller befinde sig midt på krigsmarken alt imens man sidder hjemme i sin stue. Kun fantasien sætter grænser for hvad man kan opnå med VR teknologi

Virtual Reality gør sit Indtog i Detailbranchen

Virtual Reality (VR) er et digitaliseret medie der giver mulighed for at opleve et computersimuleret miljø, dette kan både være en reel eller imaginær verden. VR foregår i en 360 graders realistisk animation, hvor det virtuelle miljø opleves enten gennem en computerskærm eller specielle stereografiske displays (VR-briller). VR-briller såsom HTC VIVE eller mobiltelefoner med indbygget gyroskop, tracker brugerens bevægelser og er med til at gøre oplevelsen realistisk. Med Virtual Reality kan man bestige bjerge, gå på jagt i junglen eller befinde sig midt på krigsmarken alt imens man sidder hjemme i sin stue. Kun fantasien sætter grænser for hvad man kan opnå med VR teknologi.

Drømmekøkkenet i VR

Herhjemme er VR bedst kendt fra køkkenleverandøren Invita som gør brug af teknologien. For Invita har det betydet at de nu kan vise kunderne deres drømmekøkken på en realistisk måde som hidtil ikke var muligt, og kunderne i højere grad slipper for kun at forstille sig hvordan deres køkken kommer til at se ud. VR-løsningen giver kunderne mulighed for at bygge deres drømmekøkken præcis som de selv ønsker det, hvor de let kan skifte imellem produkterne for at se hvad der passer bedst sammen.

I de fysiske butikker står kunderne overfor delelementer af deres drømmekøkken, hvor de sammen med sælgeren kan sammensætte deres køkken. Dog får de aldrig det færdige resultat at se før køkkenet er leveret og sat op derhjemme. Det er en stor og omkostningstung beslutning for de fleste at vælge køkken, og uden de rigtige værktøjer til fremvisning, kan dette trække hele beslutningsprocessen i langdrag eller sågar medvirke til at kunden ikke får truffet det helt rigtige valg – Her hjælper VR teknologien både Invita og slutforbrugeren.

Macy’s får Succes med VR i Retail

Hvis vi vender (VR) brillerne mod USA, har virksomheder som Macy’s haft kæmpe succes med at bruge VR. Macy’s er en amerikansk kæde af stormagasiner med et bredt udvalg af kendte brands indenfor mode og interiør. Hos Macy’s testede de VR på udvalgte produkter og resultatet var tydeligt. Macy’s lancerede en applikation for iOS brugere der gjorde det muligt for brugerne at placere Macy’s egne møbler i deres stuer for at se hvordan de ville passe ind ift. større, desing og farve. Det øgede deres omsætning med 60% på de produkter der var tilgængelige i VR i forhold til ikke-VR-produkter og de formåede at bringe deres returvarer ned fra en rate på ca 15% til under 2% på VR-produkterne. Efterfølgende har Macy’s udtalt at de vil udvide med denne funktionalitet til endnu flere butikker i 2019 samt introducere en Android version.

Drømmekøkkenet i VR

Herhjemme er VR bedst kendt fra køkkenleverandøren Invita som gør brug af teknologien. For Invita har det betydet at de nu kan vise kunderne deres drømmekøkken på en realistisk måde som hidtil ikke var muligt, og kunderne i højere grad slipper for kun at forstille sig hvordan deres køkken kommer til at se ud. VR-løsningen giver kunderne mulighed for at bygge deres drømmekøkken præcis som de selv ønsker det, hvor de let kan skifte imellem produkterne for at se hvad der passer bedst sammen.

I de fysiske butikker står kunderne overfor delelementer af deres drømmekøkken, hvor de sammen med sælgeren kan sammensætte deres køkken. Dog får de aldrig det færdige resultat at se før køkkenet er leveret og sat op derhjemme. Det er en stor og omkostningstung beslutning for de fleste at vælge køkken, og uden de rigtige værktøjer til fremvisning, kan dette trække hele beslutningsprocessen i langdrag eller sågar medvirke til at kunden ikke får truffet det helt rigtige valg – Her hjælper VR teknologien både Invita og slutforbrugeren.

 

Macy’s får Succes med VR i Retail

Hvis vi vender (VR) brillerne mod USA, har virksomheder som Macy’s haft kæmpe succes med at bruge VR. Macy’s er en amerikansk kæde af stormagasiner med et bredt udvalg af kendte brands indenfor mode og interiør. Hos Macy’s testede de VR på udvalgte produkter og resultatet var tydeligt. Macy’s lancerede en applikation for iOS brugere der gjorde det muligt for brugerne at placere Macy’s egne møbler i deres stuer for at se hvordan de ville passe ind ift. større, desing og farve. Det øgede deres omsætning med 60% på de produkter der var tilgængelige i VR i forhold til ikke-VR-produkter og de formåede at bringe deres returvarer ned fra en rate på ca 15% til under 2% på VR-produkterne. Efterfølgende har Macy’s udtalt at de vil udvide med denne funktionalitet til endnu flere butikker i 2019 samt introducere en Android version.

Vil du høre mere omkring mulighederne indenfor VR?

Lad os tage et uforpligtende møde, så vi sammen kan finde den bedste løsning til dig.

Vi er et kreativt VR- og AR-bureau som brænder for at udvikle innovative, brugervenlige og fordybende VR- og AR- oplevelser for vores kunder.

Vi elsker nye udfordringer og motiveres af at sætte nye standarder for, hvad der er muligt i VR og AR.

Vores kontorer

Hovedkontor
Smedeholm 13B, ST TV
2730 Herlev

Jylland
Lysholt Allé 10
7100 Vejle

Kontakt os

T: +45 7174 3003

E: hello@vma-nordic.com

Share This