fbpx

Hvorfor er Augmented Reality et så kraftfuldt værktøj til markedsføring?

jun 5, 2019 | Augmented Reality

Det er kun få år siden, at Augmented Reality var et helt ukendt fænomen. Specielt indenfor marketing. På den anden side af Atlanten er det efterhånden en alment kendt del af markedsføring, men herhjemme er det stadig i vækstfasen. Vi må desuden tage højde for den nye generation Y, som tillægger mindre værdi til de fysiske ting og mere i de oplevelser der kan deles på sociale medier. Én ting er sikkert; AR er kommet for at blive og det er et værktøj du hellere bør tage i brug før end siden.

Hvad er AR?

Bare for at klare alt tvivl, så er AR muligheden for at tilføje et computergenereret element ovenpå virkeligheden. Augmented Reality kræver i modsætning til Virtual Reality ikke noget stort headset eller specialbriller. Det kan tilgås blot ved hjælp af en smartphone, hvilket gør det anvendeligt for en stor del af verdens befolkning. AR aktiveres i de fleste tilfælde, ved at man med sin telefons kamera scanner en ”trigger” og herefter vil AR-indholdet dukke op på din skærm.

I dag bliver AR både brugt af designere, læger, lærere og især som et salgsværktøj.
AR er fremtiden!

Hvordan kan AR anvendes i vores dagligdag?

I USA bliver AR i høj grad anvendt til at påvirke forbrugerne købsbeslutninger. AR har en rigtig god effekt, når det kan anvendes til at visualisere et køb, før det egentlig er købt. IKEA’s app tillader kunderne at se det møbel de ønsker at købe, i deres egen stue, før de bestiller varen.

Home Depot and Loew’s giver kunderne mulighed for, at se deres væg i en bestemt farve, før de køber malingen. Ved at holde kameraet mod deres væg og vælge farven, gør AR det muligt at se sin egen væg i den farve man har valgt. Man kan herefter vælge mellem forskellige farver, indtil man finder den rette.  Det samme gælder renovation af huset.

En undersøgelse fra 2017 viste, at 51% har udskudt eller droppet forbedringer i hjemmet, da de kom i tvivl om de ville blive glade bagefter, fordi de ikke kunne forestille sig forskellen ordentligt. Denne problemstilling kan AR være med til at overkomme. Desuden vil det føre til færre returvarer og flere glade kunder, da de på forhånd havde en meget bedre forestilling om, hvad de købte.

Lad 360 graders videoer tage dig til næste niveau

Både Google Street View, visualiseringer af hotelværelser og boliger til salg anvender 360 graders video. Med AR kan du placere og opbygge ting i din video. Det kan især være anvendeligt når der skal bygges rum i boligen. Med AR kan du opstille dit måske nye køkken, i det tomme lokale og hurtigt lave ændringer, og se det nye design.

En anden måde at kombinere AR og 360 videoer kan være, at du blot scanner en reklame. Måske står du i lufthavnen og ser en reklame fra et hotel. Ved at scanne plakaten kommer du direkte til en 360 graders video af hotellet og kan booke med det samme. En hurtig og direkte kobling mellem det offline medie og det online salg.

Mirror mirror on the wall, which selfie is the best of them all?

Snapchat fik om nogen engageret deres brugere, da det blev muligt at anvende ansigtsfilte og derved få små hundeøre, fregner eller blomsterkranse på hovedet. Instagram har efterfølgende tilføjet deres egne filtre og selv facebook er hoppet med på bølgen og håber at kunne tiltrække og engagere især de yngre brugere. Men det at tilføje noget ekstra på sin selfie, er mere end bare sjov og ballade.

Makeupgiganten Sephora har gjort det muligt at afprøve forskellige farver makeup, ved at anvende AR henover din selfie. På den måde kan du afprøve flere forskellige farver læbestift og finde den helt rigtig øjenskygge, uden at gå fra butikken og være smurt ind i alverdens farver.  Faktisk behøver du slet ikke besøge butikken for at afprøve farver. Du skal blot hente deres app og så er du i gang. Sephora har derfor både forsøgt at løse problematikken om lavt salg af makeup online og skaber samtidig højere loyalitet blandt deres kunder.

Hvorfor skal AR være en del af din markedsføring?

Vi bevæger og hele tiden i retning mod en mere digitaliseret måde at leve på. De fleste af de ting vi køber, kan styres gennem mobilen og Internet Of Things udvider hele tiden. Det er vigtigt at markedsføringen følger denne trend. De fleste virksomheder har efterhånden indset, at de bliver nødt til at have en vis synlighed på internettet, for at have en chance på markedet. 

En af fordelene ved AR er, at det omfavner det digitale aspekt af markedsføring og skaber en ny og direkte kobling mellem offline materialer og online salg. Det giver desuden muligheden for at indhente data på det offline materiale, så som antallet af interaktioner, geografisk placering mm. Præcis data der førhen ikke har været muligt at indhente fra offline medier.

Som med alle andre kampagner, skal AR integreres i din marketingsstrategi og du skal forstå din kunde, for at finde ud af, hvordan du på bedste vis bruger AR på en måde som de vil synes om. Anvendt korrekt, kan AR give et højt ROI.

  

Ja tak til en kop kaffe

 

Vi er et kreativt VR- og AR-bureau som brænder for at udvikle innovative, brugervenlige og fordybende VR- og AR- oplevelser for vores kunder.

Vi elsker nye udfordringer og motiveres af at sætte nye standarder for, hvad der er muligt i VR og AR.

Vores kontorer

Hovedkontor
Smedeholm 13B, ST TV
2730 Herlev

Jylland
Lysholt Allé 10
7100 Vejle

Kontakt os

T: +45 7174 3003

E: hello@vma-nordic.com

Share This