fbpx

Har Augmented Reality en påvirkning på forbrugernes købsbeslutning?

maj 16, 2018 | Augmented Reality, Mixed Reality, XR

Folk, som prøver og ser et produkt i AR, er mere tilbøjelige til at købe produktet, end folk som bliver udsat for traditionel markedsføring. Det er en delkonklusion på en undersøgelse fra Jönköping University.

Når mennesket foretager et køb, så er det ofte baseret på en følelsesmæssig beslutning. Altså foretager vi oftest vores køb, enten fordi vi har et behov for produktet, eller fordi vi kan lide produktet. Det kan f.eks. være, at vi har behov for brød, som er en nødvendighed. Men det kan også være, at vi ønsker et nyt ur, som ikke er lige så livsnødvendigt som et stykke brød, men vi kan lide det, og det dækker vores påskønnelses- og anerkendelsesfase i Maslows behovspyramide.

Købet af uret er derfor meget anderledes, end hvis vi skulle købe et stykke brød. Dels fordi det er en større investering, fordi det kan være svært at finde det rette ur, og fordi det ikke er et hverdagsimpulskøb.

Hvis vi fortsætter med eksemplet med uret, så skal vi have en god følelse i maven, før vi vil købe uret. Vi skal helst prøve uret og have opbygget en relation til det ur, som vi ønsker at købe, før vi beslutter os for at købe uret.

Folk, som prøver og ser et produkt i AR, er mere tilbøjelige til at købe produktet, end folk som bliver udsat for traditionel markedsføring. Det er en delkonklusion på en kandidatafhandling fra Jönköping University.

Når mennesket foretager et køb, så er det ofte baseret på en følelsesmæssig beslutning. Altså foretager vi oftest vores køb, enten fordi vi har et behov for produktet, eller fordi vi kan lide produktet. Det kan f.eks. være, at vi har behov for brød, som er en nødvendighed. Men det kan også være, at vi ønsker et nyt ur, som ikke er lige så livsnødvendigt som et stykke brød, men vi kan lide det, og det dækker vores påskønnelses- og anerkendelsesfase i Maslows behovspyramide.

Købet af uret er derfor meget anderledes, end hvis vi skulle købe et stykke brød. Dels fordi det er en større investering, fordi det kan være svært at finde det rette ur, og fordi det ikke er et hverdagsimpulskøb.

Hvis vi fortsætter med eksemplet med uret, så skal vi have en god følelse i maven, før vi vil købe uret. Vi skal helst prøve uret og have opbygget en relation til det ur, som vi ønsker at købe, før vi beslutter os for at købe uret.

Det kan imidlertid være meget svært, da vi ikke kan prøve og teste et ur, som vi ser i et magasin, ved et busstoppested eller i en tv-reklame. Vi skal derfor først finde tid og besøge urforhandleren, prøve uret og herefter tage vores beslutning om, hvorvidt uret sidder lige så godt på håndleddet, som det ser ud til, at det ville gøre, når vi ser på reklamerne.  Andre eksempler kan være køb af møbler, briller, husinventar, tøj m.m.

Hvordan kan AR have en påvirkning på forbrugernes købsbeslutning?

Ikea-casen er et klart eksempel på, hvor nemt det er blevet for forbrugerne at finde den helt rigtig sofa eller det rette inventar, før de beslutter sig for at købe den/det, og få den leveret til hoveddøren.

Ifølge undersøgelsen fra Jönköping University oplever forbrugerne forhøjede utilitære og hedoniske værdier ved at opleve et produktet igennem Augmented Reality, og at det har en direkte forbindelse til en øget købelyst hos forbrugerne, end hvis de bare så en almindelig reklame.

Det vækker med andre ord helt andre følelser, når forbrugeren kan se kaffemaskinen på køkkenbordet, end hvis det bare er et almindeligt magasin eller tv-reklame, der bliver markedsført igennem. På samme måde vil købsprocessen være meget hurtigere, da køberen allerede har formet et følelsesmæssigt bånd til produktet, og køberen ved derigennem, at de kan se fordelene ved at eje produktet, og hvor meget nemmere deres liv ville være, hvis de havde produktet allerede nu.

Hvilke virksomheder anvender AR til marketing og salg af deres produkter?

Flere og flere virksomheder er efterhånden begyndt at omfavne Augmented Reality og Virtual Reality. De mest kendte danske og internationale virksomheder, som bruger AR aktivt til markedsføring og salg af deres produkter, er bl.a.:

  • Ikea – Find det rette møbel til dit hjem, før du køber det
  • Lego – Byg og spil med lego-klodser i Augmented Reality
  • Sephora Virtual Artist – Prøv din make-up i Augmented Reality, før du køber
  • Dulux Visualiser – Find den helt rigtig vægfarve i Augmented Reality
  • Vado – fremvisning af håndvaske i AR

Har du spørgsmål omkring Augmented Reality?

Eller ønsker du/I sparring og rådgivning med hensyn til et af jeres projekter, så står vi klar til at hjælpe dig.

Vi elsker kaffe, og vi mødes meget gerne til et uforpligtende kaffemøde.

Vi er et kreativt VR- og AR-bureau som brænder for at udvikle innovative, brugervenlige og fordybende VR- og AR- oplevelser for vores kunder.

Vi elsker nye udfordringer og motiveres af at sætte nye standarder for, hvad der er muligt i VR og AR.

Vores kontorer

Hovedkontor
Smedeholm 13B, ST TV
2730 Herlev

Jylland
Lysholt Allé 10
7100 Vejle

Kontakt os

T: +45 7174 3003

E: hello@vma-nordic.com

Share This