fbpx

Hvorfor du bør tilføre Augmented Reality til din detailforretning

aug 1, 2018 | Augmented Reality

Hvordan Augmented Reality fungerer

Vi har skrevet om det her før, men lige en kort opsummering: Augmented Reality (AR) er en teknologi som fungerer ved at udvide rammerne for virkeligheden, men uden at fjerne brugeren helt fra virkeligheden, som man ellers gør ved Virtual Reality (VR).

Med Augmented Reality oplever du stadig den virkelige verden, men med et ekstra lag af information. Et godt eksempel på det er Pokemon GO og Snapchat, som begge har en stor brugerflade. Med begge disse apps oplever du den virkelige verden, men med en smule ekstra information, som eksempelvis filtre eller pokemons.

Snapchat ramte, for eksempel, i første kvartal af 2018 191 mil. daglige brugere og som vi kan se på grafen herunder er der en ret tydelig tendens.

Hvorfor overhovedet vælge AR til detailhandel og e-commerce?

Augmented Reality er ikke kun til spil eller gimmicky selfies og videoer, vi sender til vores venner. Det kan også bruges til at gøre online shopping mere nemt og bekvemt, og det kan guide kunderne til bedre købsvalg og få dem til at blive mere sikre i deres valg. Og hvis vi kigger på den her graf, som illustrerer data fra Statista, er markedet for Augmented og Virtual Reality forventet til at se stærk vækst i fremtiden.

Og vi kan godt tillade os at antage, at bekvemmeligheden, letheden og klarheden, som VR og AR shopping muliggør, vil være forventet fra kunder i fremtiden, som fænomenet og teknologien spredes og videreudvikles. Verden ændrer sig konstant og detailfirmaer må tilpasse sig konstant, for at kunne vedligeholde en høj kundetilfredshed.

Hvad gør andre firmaer?

Augmented Reality bliver allerede brugt af firmaer, der vil hjælpe deres kunder til at vælge de rigtige produkter. IKEA er et godt eksempel på dette med deres app, IKEA Place, eftersom de bruger Augmented Reality til at hjælpe kunder med at få en mere realistisk forståelse for hvordan forskellige IKEA møbler reelt passer i deres hjem.

Et andet eksempel er Shiseido’s AR Makeup Mirror, hvor kunder kan prøve forskellig makeup uden at tage det på i virkeligheden. Dette bliver brugt i butikker, men det kunne snildt tænkes som en feature ved en smartphone app, som lader kunderne prøve makeuppen fra deres egen bløde sofa før de køber produktet online.

American Apparel har også en app som man kan prøve i nogle butikker, hvor online detailhandel sammenflettes med offline. Deres app giver kunder nem adgang til ekstra info om produkterne de finder i butikken, såsom hvilke andre farver og mønstre produktet kommer i, samt de kan læse anmeldelser af produkterne fra andre kunder.

Fremtiden for detailhandel indeholder AR

Hvem ved? Måske vil vi virkeligt se den samme teknologi poppe op i tøjbutikker, som vi så i Minority Report med Tom Cruise.

Og når de kommer til e-commerce, så er det der ofte stopper os fra at købe noget vi er interesserede i, at vi har brug for at se eller opleve produktet tættere på.

En kjole kan, eksempelvis, være rigtig flot på billedet i butikken, men mindre pæn på os selv, hvilket får os til at sende den tilbage igen og får slet ikke købt den kjole som ellers vil klæde os.

Vi kan muligvis ikke føle teksturen på tøj eller hvor godt skoen passer med den her teknologi, ikke endnu i al fald, men Augmented Reality kan i det mindste give os muligheden for at se hvordan det tøj og de accessories vi overvejer at købe ser ud på os inden vi køber det.

Dette kan være skubbet dine kunder har brug for, for ikke kun at købe mere, men også at købe de rigtige ting. Gladere kunder → højere salg og færre returninger.

Hvor meget vil en AR løsning koste?

Kort svar: Det er kompliceret.

Ligegyldigt hvilket AR projekt du vil begynde, kommer der til at være folk som skal have løn, og intet projekt er præcis som et andet. En app kan koste 50.000 dkkr (ca. $7842) og en anden kan gå op til 500.000 dkkr (ca. $78,423). Lad os tage et af eksemplerne fra tidligere.

IKEA’s app, IKEA Place, er af thinkmobiles.com blevet estimeret til at koste omkring $57,500, plus ~$1,200 for hver 3D model. Og hvis vi siger at der er 100 3D modeller, så kan du nok nemt se, hvordan prisen ville ende omkring $177,500 (1.131.669 dkkr).

Det her er selvfølgelig kun en estimering (og valuta beregningen tæller kun for nu, hvor teksten her bliver skrevet), men det giver os et mere realistisk billede af hvad priserne er for app udvikling af den her type.

Timerne det ville tage at lave den her app varierer efter mængden af 3D modeller, som skal implementeres, men som minimum bør man forvente, at den her type app tager minimum 500 timers udvikling og højst sandsynligt langt mere i alt.

Men en app som Snapchat, eksempelvis, vil højst sandsynligt tage 1000+ timer at udvikle og koste minimum $100,000 (637.560 dkkr på nuværende tidspunkt). Begge apps, IKEA Place og Snapchat, har AR elementer, men de har vidt forskellige funktioner og udviklingsbehov.

Hvad kan man så gøre for at være på forkant?

 

Tænk i Service Design

Nogle firmaer (oa. organisationer) implementerer nye teknologier uden reelt at overveje hvad det skal til for og hvordan det skal skabe værdi for deres business.

De tænker på digitalisering, innovation og forskellige typer teknologi som værende intet andet end simple buzzwords og krydser man kan strege af på et skema, hvilket til tider betyder, at de spilder flere tusinde kroner på digitale løsninger, som gør absolut intet for at forbedre oplevelsen for deres kunder eller brugere.

Derfor er det vigtigt, at du stiller dig selv spørgsmålet; “Hvordan hjælper det her mine kunder?”

Du skal ikke bare vælge en AR løsning, du skal vælge den rigtige AR løsning.

Vær open-minded

Det er nemt at afskrive nye teknologier som “billige tricks”, men det betyder ikke at man har ret, og du kunne ende med at tabe gode positioner på dit marked, hvis du ikke udnytter de teknologiske muligheder, når du kan få noget ud af det.

Derudover, du kan have en fantastisk ide, som måske ville være fordelagtig for dig, men som på den anden side vil skabe forhindringer for dine kunder, som vil efterlade dem irriterede og utilfredse.

Derfor er det vigtigt at være åben for kritik og at acceptere, at man må dræbe sine darlings en gang imellem.

Overvejer du at benytte Augmented Reality til at forbedre dit business?

Giv os et kald, skriv en mail, kom ind til en kop kaffe! Vi hjælper dig gerne med at udvikle den rette AR oplevelse til dit firma!

Hvor end du er i landet, står VMA Nordic klar til at udvide virkeligheden af dit business.

Vi er et kreativt VR- og AR-bureau som brænder for at udvikle innovative, brugervenlige og fordybende VR- og AR- oplevelser for vores kunder.

Vi elsker nye udfordringer og motiveres af at sætte nye standarder for, hvad der er muligt i VR og AR.

Vores kontorer

Hovedkontor
Smedeholm 13B, ST TV
2730 Herlev

Jylland
Lysholt Allé 10
7100 Vejle

Kontakt os

T: +45 7174 3003

E: hello@vma-nordic.com

Share This