fbpx

Augmenteret emballage

Augmented Reality på produktemballage

Augmenteret emballage

Augmented reality kan anvendes på så mange områder, at det kan være svært at finde hoved og hale i.
Et af de steder, hvor AR viser sig rigtig godt frem, er på produktemballage.  Vi har i mange år set hvordan producenterne prøve at interagerer med deres kunder gennem emballagen. Mælkekartonerne har altid en side med informationer, søde historier eller andet sjovt til kunden. Cerealpakkerne har ofte et spil på bagsiden, som børnene kan sidde med, mens de spiser.  
Med AR kan man give den passive indpakning liv og videregive informationer på en sjovere og mere mindeværdig måde.

Mange virksomheder lægger en stor indsats i deres emballage; den skal skrige ”køb mig” fra hylden, give kunden det helt rigtig indtryk og kort tid efter købet skal den ofte i skraldespanden. Hvis man tænker på den tid og omkostninger der er ved at skabe den rette emballage, så burde indpakningen give din virksomhed mere end den gør – og her kommer AR ind i billedet.  

Hvis vi tager udgangspunkt i en almindelig pakke bøffer, så taler de ofte for selv. Men selv efter at have lagt dem i kurven, skal man til at vælge tilbehør. Hvis man nu bare kunne scanne pakken med bøffer med sin AR-app og se forslag til en fuldendt ret, tilberedning og meget mere, så ville hele indkøbet blive lettere. Vi ser hele tiden at supermarkederne på nogle af deres sider i deres tilbudsaviser, kommer med forslag til middagsretter, ud fra de ting der er vist i tilbudsavisen. Hvorfor tager producenten ikke også selv og gør dette en del af sin markedsføring og forenkler deres kunders indkøb?

Augmenteret emballage

Augmented reality kan anvendes på så mange områder, at det kan være svært at finde hoved og hale i.
Et af de steder, hvor AR viser sig rigtig godt frem, er på produktemballage.  Vi har i mange år set hvordan producenterne prøve at interagerer med deres kunder gennem emballagen. Mælkekartonerne har altid en side med informationer, søde historier eller andet sjovt til kunden. Cerealpakkerne har ofte et spil på bagsiden, som børnene kan sidde med, mens de spiser.  
Med AR kan man give den passive indpakning liv og videregive informationer på en sjovere og mere mindeværdig måde.

Mange virksomheder lægger en stor indsats i deres emballage; den skal skrige ”køb mig” fra hylden, give kunden det helt rigtig indtryk og kort tid efter købet skal den ofte i skraldespanden. Hvis man tænker på den tid og omkostninger der er ved at skabe den rette emballage, så burde indpakningen give din virksomhed mere end den gør – og her kommer AR ind i billedet.  

Hvis vi tager udgangspunkt i en almindelig pakke bøffer, så taler de ofte for selv. Men selv efter at have lagt dem i kurven, skal man til at vælge tilbehør. Hvis man nu bare kunne scanne pakken med bøffer med sin AR-app og se forslag til en fuldendt ret, tilberedning og meget mere, så ville hele indkøbet blive lettere. Vi ser hele tiden at supermarkederne på nogle af deres sider i deres tilbudsaviser, kommer med forslag til middagsretter, ud fra de ting der er vist i tilbudsavisen. Hvorfor tager producenten ikke også selv og gør dette en del af sin markedsføring og forenkler deres kunders indkøb?

Mulighederne for integration af AR på emballagen, kan anvendes på mange måder:

  • Produktinformation
  • Spil
  • Anvendelsesmuligheder
  • Konkurrencer
  • Stylingsmuligheder
  • Tilberedningsmuligheder
  • Info om komplementære produkter
  • Led til webshop
  • og meget mere

Mulighederne for integration af AR på emballagen, kan anvendes på mange måder:

  • Produktinformation
  • Spil
  • Anvendelsesmuligheder
  • Konkurrencer
  • Stylingsmuligheder
  • Tilberedningsmuligheder
  • Info om komplementære produkter
  • Led til webshop
  • og meget mere

Tre gode råd inden du anvender AR i din markedsføring

Et andet godt og konkret eksempel er Bombay Sapphire, der har augmentereret deres gin. På skærmen ser man 3 opskrifter som alle indeholder produktet. Men faktisk er det kunden der er den manglende ingrediens og ikke Bombay Sapphire. Teknologien giver kunden mulighed for at engagere sig i produktet, se et slutresultatet, blive inspireret og på den måde drevet til at købe.

Ved hvert scan, kan der indhentes informationer om kunden. På den måde kan man få bedre forståelse for hvem kunden er og deres adfærd, og bruge det i fremtidig markedsføring.
Anvendelsen af AR er en mediakanal der kun koster en brøkdel af de traditionelle kanaler og samtidig er man sikker på, at ramme den rigtige målgruppen. De store virksomheder kan endda tjene penge på denne kanal, hvis de gennem deres App/indhold samtidig reklamerer for et produkt eller service der hænger sammen med deres eget.

AR på produktindpakningen kan altså give kunden en masse gode oplevelser og skabe brandloyalitet, hvis dit produkt er augmenteret med noget der kan hjælpe eller interessere kunden. Forskning har også vist, at AR øger brugeres engagement og interesse og at den nye information gennem AR huskes bedre. Dette vil påvirke kundens underbevidsthed, næste gange de står og skal vælge fra hylderne når de handler ind.

Alt peger i samme retning – augmenter din emballage 

Tre gode råd inden du anvender AR i din markedsføring

Et andet godt og konkret eksempel er Bombay Sapphire, der har augmentereret deres gin. På skærmen ser man 3 opskrifter som alle indeholder produktet. Men faktisk er det kunden der er den manglende ingrediens og ikke Bombay Sapphire. Teknologien giver kunden mulighed for at engagere sig i produktet, se et slutresultatet, blive inspireret og på den måde drevet til at købe.

Ved hvert scan, kan der indhentes informationer om kunden. På den måde kan man få bedre forståelse for hvem kunden er og deres adfærd, og bruge det i fremtidig markedsføring.
Anvendelsen af AR er en mediakanal der kun koster en brøkdel af de traditionelle kanaler og samtidig er man sikker på, at ramme den rigtige målgruppen. De store virksomheder kan endda tjene penge på denne kanal, hvis de gennem deres App/indhold samtidig reklamerer for et produkt eller service der hænger sammen med deres eget.

AR på produktindpakningen kan altså give kunden en masse gode oplevelser og skabe brandloyalitet, hvis dit produkt er augmenteret med noget der kan hjælpe eller interessere kunden. Forskning har også vist, at AR øger brugeres engagement og interesse og at den nye information gennem AR huskes bedre. Dette vil påvirke kundens underbevidsthed, næste gange de står og skal vælge fra hylderne når de handler ind.

Alt peger i samme retning – augmenter din emballage 

Vil du høre mere omkring mulighederne indenfor AR?

Lad os tage et uforpligtende møde, så vi sammen kan finde den bedste løsning til dig.

Vi er et kreativt VR- og AR-bureau som brænder for at udvikle innovative, brugervenlige og fordybende VR- og AR- oplevelser for vores kunder.

Vi elsker nye udfordringer og motiveres af at sætte nye standarder for, hvad der er muligt i VR og AR.

Vores kontorer

Hovedkontor
Smedeholm 13B, ST TV
2730 Herlev

Jylland
Lysholt Allé 10
7100 Vejle

Kontakt os

T: +45 7174 3003

E: hello@vma-nordic.com

Share This